Placeholder text

Jamboree-on-the-Internet

"Jamboree-on-the-Air (JOTA) and Jamboree-on-the-Internet (JOTI) are worldwide events which bring together more than 500,000 Scouts and Guides during 72 hours"

Sånn introduserer scout.org JOTA og JOTI. På lappen vandrene får med seg hjem står det "Ta med sovepose, laptop og 40kr til mat". Lørdag kveld tropper ti spente jenter opp på Strømmen Menighetshus. Noen timer senere er tacoen ryddet av bordet og både laptoper, Ipader og telefoner blinker, piper og durer. "Frankrike" roper én, "Namibia" kommer det fra en annen, før en tredje følger opp med "Hvor ligger Costa Rica?". Det googles og dobbeltsjekkes, oversettes og chattes, og listene over hvilke land man har vært i kontakt med vokser og vokser.

Klokka halv tolv er det tid for å strekke på seg. Med varme klær, luer, vanter og lommelykter i hendene forsvinner ni jenter ut i høstmørket for å leke Gi et lite blink i kirkeparken. Det tar en drøy time før de kommer tilbake, kalde, fornøyde og klare for å møte flere speidere fra fjerne verdensdeler. De første ligger ikke i soveposene før nærmere to om natta, og praten går enda en stund før det blir stille. Det jubles og les når Kristin videochatter med speidere fra Sao Paulo i Brazil. Klokka halv seks sitter kun tre igjen rundt bordet. Det er ennå noen timer igjen til frokost.

Sist oppdatert
Ragnhild Marie Holen